Kurs Rysunku Online
Kurs Rysunku Online

W naszej ocenie niepoważnym jest nauczanie online ucznia , jeżeli chce on rysować jak profesjonalista. W innych dyscyplinach, gdy mamy: wzory, miary, liczby, jednostki i typowe procedury , nauczenie online może być skuteczne. Tak samo jak uczymy kogoś kopiowania innego dzieła. Ok – trzeba tylko trzymać się procedur i kopię mamy jakoś zagwarantowaną. Choć zależy to od rodzaju sztuki. Ale to i tak jest : kopiowanie, ostatecznie plagiatowanie , a nie praca kreatora.

Ale kreowanie przez artystę nowych : przedstawień, wrażeń , emocji , nie da się zmierzyć żadną miarą. Nie da się przewidzieć co zrobi uczeń za chwilę. To wykluczało by u ucznia możliwość bycia oryginalnym , a nauczyciel musiałby być wszechwiedzącym bogiem , by wiedział co zaraz uczeń zrobi i zawczasu, to coś wytłumaczyć. Jak wszyscy wiemy tak nie jest. A nasza interpretacja natury czy naszych fantazji powinna być odmienna do innych interpretacji . I to czyni nas oryginalnymi. I w takim rozwoju ważne jest by nauczyciel widział: jak uczeń pracuje przy arkuszu, jaki ma punkt widzenia, i co w danej chwili rozważa, jak używa przymrużonego oka, jak kontrolując selekcjonuje widzenie ustawienia do przedstawienia na arkuszu. To jest ważne by kursant nie robił w tym czasie błędów. I to nie tylko tych oczywistych błędów, ale i tych, o których jeszcze nawet nie rozumie. To nauczanie warsztatu artystycznego. Wiele rzeczy trzeba po prostu pokazać na ustawieniu i zapytać się czy zauważył to coś? Zanim uczeń będzie dobrym obserwatorem musi wykonać wiele ćwiczeń, a w nich ewentualnych błędów nie da się przewidzieć. Mało tego nie da się pewnych atrybutów opisać, bo nie ma tu żadnej miary. W naszej szkole prowadzący np. rysunek , pokazuje jak sam rysuje i tłumaczy, o co w danym aspekcie mu chodzi. Często niektóre zjawiska mimo wskazania, nie są łatwe dla ucznia do wychwycenia. I wtedy trzeba cierpliwie przypilnować te etapy pracy u kursanta, i cierpliwie przypominać o danym aspekcie. A z czasem uczeń nieśmiało, nawet przy asyście prowadzącego, wprowadza te atrybuty do rysunku. To oszczędza czas i chyba o to chodzi by nauczanie było skuteczne.