Pracownia Malarska w Domu
Pracownia Malarska w Domu

Organizując pracownię malarską w domu, musimy przede wszystkim zastanowić jak będziemy ją oświetlać. Światło naturalne czy sztuczne?

Jeżeli decydujemy się na światło sztuczne w pracowni malarskiej, to musimy wprowadzić odpowiednie żarówki . Najlepiej o temperaturze światła 5500 K. Takie źródła światła dobrze jest umieścić po dwóch / czterech stronach miejsca gdzie będziemy mieli przymocowany obraz do malowania. Ilość źródeł jest uwarunkowana wielkością płócien które malujemy. Odległość żarówek nie może być za bliska bowiem ilość światła ( jednostka w Lm ) padającego na obraz będzie nieporównywalnie większa niż w typowym pomieszczeniu mieszkalnym. A to z kolei może zniweczyć nasze efekty w malarstwie. Pamiętajmy , że obraz, który był malowany w dużej ilości światła, a będzie eksponowany w mniejszej ilości światła (w docelowym mieszkaniu), zmieni barwy i mogą nam wpadać w błotniste odcienie. A i kontrasty tym samym przestaną podobnie dźwięczeć. Warto wiedzieć, że gdy siła światła jest za duża, zawsze możemy użyć dyfuzory.

Jeżeli decydujemy się na światło dzienne w pracowni, to najlepszym rozwiązaniem byłoby światło od góry z okien połaciowych nad powieszonym obrazem do malowania, ale nasze mieszkania to nie zawsze koncert życzeń. Możemy przypomnieć sobie, że dawni mistrzowie lubili w pracowni okna od strony północnej. A to dlatego, że słońce nie wędrowało po naszym obrazie podczas malowania. Nie warto się o tym przekonywać empirycznie. Wadą tej północnej strony jest zjawisko pochmurnego nieba. To powoduje, że pracownia pogrąża się w szaro błękitnym mroku. Wtedy trudno jest dobrać odpowiedni charakter barw na płótnie. Szczególnie gdy w kolejny dzień jest pogodnie i znowu pochmurnie i tak na zmianę. Wtedy jest problem z niuansami barw i ich kontrastami. Osobiście nie lubię wyczekiwać na podobną pogodę na niebie by dokończyć obraz. Tak na marginesie, jak ktoś maluje obrazy biało czarne, to mu stabilne oświetlenie nie jest tak potrzebne jak dla kolorystów.

Okna jeżeli nie są nad płótnem, to najlepiej jak będą od strony lewej dla praworęcznych i odwrotnie dla leworęcznych. Nigdy okna za naszymi plecami – wtedy światło będzie odbijać się od powierzchni malarskiej. Nie ma sensu na gimnastykowanie się i tracenie wzroku by dostrzegać prawdziwe wartości malowanych barw.

Paleta do mieszania farb najlepiej jak dzieli przestrzeń miedzy nami a malowanym obiektem. Pędzle, farby i media to już dowolna decyzja artysty. Dominacja farb akrylowych w dzisiejszym malarstwie dała nam nie tylko bezwonne możliwości pracy w domu, ale i przyspieszyła proces schnięcia , co jest nie bez znaczenia dla tej techniki malarskiej.