Papier do rysunku to bardzo subiektywny temat. Ale podzielę się swoimi radami.
Po pierwsze, nie kupować super drogiego papieru, jeżeli nie ma konkretnego celu, a są to tylko ćwiczenia. Zazwyczaj jest tak, że drogi papier osłabia pewność wielu początkującym artystom, którzy bardzo starają się go nie zmarnować. A to z kolei paraliżuje swobodę i wtedy praca, nawet poprawnie wykonana może sprawiać wrażenie niedopełnienia. Jest to bardziej związane z psychiką człowieka i można to łatwo zauważać po kilku latach obserwacji młodych artystów.
Papier do drukarki
Do małoformatowych prac ( A4 ) polecam papier do drukarki – 80 gr. Papier ten jest twardy nie posiada faktury, co w przypadku wprowadzania precyzyjniejszych detali jest bardzo pomocne. Nikt nie boi się go zniszczyć.
Papier do większych formatów
Przy większych formatach ( począwszy od formatu A3 ) nawet w przypadku szkiców lepiej jest szukać produktu o twardym i gładko zbitej powierzchni. Ten papier nie musi być super gruby, ma być tylko gładki. Jak wcześniej wspomniałem fakturalne powierzchnie są przeważnie chybione w potrzebach rysowników. Trudno się je wypełnia grafitem i głębokie tony stają się prawie niemożliwe do osiągnięcia. W poszukiwaniach papieru w dużym formacie dobrze wzorować się na powierzchniach takich jak popularny brystol. Przestrzegam przed szkicownikami marki Canson – ten papier może być do zgrubnego szkicu, ale do rysunku ze względu na bezsensowną fakturę po prosu nie nadaje się. Nawet gdy raz, czy dwa razy coś nam na fakturach wyszło, to nigdy nie wiemy co będziemy chcieli w następnych pracach uzyskać by podnieść atrakcyjność pracy. Dlatego dla świętego spokoju podczas pracy, lepiej jest zaczynać na niekonfliktowej powierzchni.
Jaki kolor do papieru?
Kolor papieru. Tu również trudno jest o obiektywną ocenę. Na potrzeby egzaminów lepiej jest stosować biel. Daje to nam większą możliwość do rozciągnięcia przestrzeni rysowanego przedstawienia. Może bardzo pomóc w uzyskaniu ostrych świateł. Jest to papier najczęściej stosowany i najlepiej sprawdzony. Ale przyznam, że mam też dobre doświadczenia w rysowaniu na szarym papierze pakowym ( tani i gładka twarda powierzchnia ). Takie prace też mają swój niecodzienny charakter. Dla większego efektu można użyć papieru podniszczonego, poplamionego, zżółconego zębem czasu i taki rysunek ze względy na podłoże może zdumiewać swoją wymową.