Kadr – co to takiego? Kiedy zwracać na niego uwagę? Czy ma przełożenie na jakość pracy? Kiedy ma zastosowanie w malarstwie i w sztuce rysunku? Jest wiele pytań odnośnie kadru i kadrowania. Kadr to z definicji pole obrazu wydzielone do obserwacji. Jest obecny z filmie, w fotografii, ale także w rysunku i. w malarstwie.
Kadrowanie
Kadrowanie, czyli rozmieszczenie elementów pracy na wydzielonym formacie to niezwykle istotna część procesu tworzenia. Od tego zaczynamy twórcze działanie. Dobre rozmieszczenie poszczególnych elementów w kadrze zapewnia lepszy odbiór pracy oraz sprawia, że jest ona spójna. Złe kadrowanie może spowodować, że praca będzie po prostu słaba, a tego efektu raczej chcemy unikać tworząc swoje dzieło.
Kadrowanie to zatem sztuka, ale można się jej nauczyć znając podstawowe zasady. Omawiam kadrowanie przestrzeni potrzebne do wykonania pracy na każdym z kursów rysunku oraz kursów malarstwa w mojej szkole rysunku wenecjusz.pl. Moi kursanci są zaznajomieni z definicją kadru oraz z informacjami na temat, jak się kadrowaniem posługiwać.
Kompozycja
Kadr i kompozycja to ważne elementy pracy, którym należy poświęcić czas już na wstępnym etapie przygotowywania pracy. Dobrze skomponowany kadr oparty jest na dosyć prostej konstrukcji geometrycznej. Poddając analizie dzieła wielkich mistrzów malarstwa łatwo da się tę konstrukcję zauważyć, choć na początku może się to wydawać trudne. Z biegiem czasu, nabywając doświadczenie, będzie już dużo łatwiej wychwycić najprostsze, podstawowe figury geometryczne w kompozycji układu dzieła.
Kadr
Przed rozpoczęciem prac nad dziełem warto spojrzeć na nie z różnych punktów. Ocenić, co ma być centralną częścią pracy, jakie proporcje ma zajmować np. niebo, czy inny element. Czy pewne elementy w ogóle powinny znaleźć się w kadrze, czy lepiej je wykluczyć, aby praca nie była zbyt przesycona. Te decyzje należą do Ciebie, jako twórcy.
Format także jest ważny. Czasem na wybranym formacie zmieści się zbyt wiele elementów, czasem zbyt mało. Istotnym jest, aby być elastycznym w podejściu do formatu. Jeśli okaże się, że pewien format pracy lepiej koresponduje z Twoim założeniem, wypróbuj go. Może to być strzał w 10-tkę.
Baw się kadrem. Nie idź jedną wyuczoną ścieżką. KAdr nie będzie taki sam dla pejzażu i martwej natury, czy portretu i całej sylwetki. Nadaj głębię, strukturę i różnowymiarowość za każdym razem dostosowując kadr do rodzaju dzieła.
Sztuka kadrowania i kompozycji
Sztuki kadrowania i kompozycji można się nauczyć, można nad nimi pracować, można się nimi bawić. Na profesjonalnych kursach rysunku stawiam nacisk na podstawy, a kadrowanie do nich należy. Warto zasięgnąć wiedzy od profesjonalisty nawet jedynie bawiąc się rysunkiem, bo to poszerzy wiedzę i na pewno będzie mieć odzwierciedlenie w przyszłych pracach, które będą po prostu lepsze.
Zapraszam na kursy rysunku do szkoły wenecjusz.pl w Gdańsku.